Pages

Wednesday, July 20, 2005

hurts hurt

semlm ade la sowg ni, btul2 nyakit kan ati & prasaan aku. nk mintak tlg, tp tak nak cite perkara yg sebenar. if u need to ask a favour especially in monetary form, u'll have to tell the whole truth - never go around the bush, cite btul2 jgn la dgn org ni cite camni dgn org lain cite camtu lak. ape ni? mane satu nk caye? nk mintak tlg other forms, xde masalah tp bile melibatkan $ ni mmg kena byk b'soal jwb le. bkn ape, aku pernah kena dh sblm ni & peristiwa tu watkan aku & somi serik to loan $ to acquaintances. yg lg wat sakit ati, dia menipu utk pinjam $ dgn kitorg, bgtau kate mak dia sakit - nk belikan ubatla kononnye. pd mulenye aku mmg berat ati la nk bg sbb aku dok t'pk ayah dia kn maseh hidup, x kn la ayah dia susah sgt smp nk belikan ubat isteri pon xde $. seperkara lagi yg wat aku berat ati, amount yg dia nk pinjam RM500 ubat ape la yg mahal sgt tu? some people may think, 'ah, skit je tu, halalkan je', tp kena ingat skang ni every cent matters. the best part is, we got to know that our sedara tu had been telling lies to almost all our relatives seeking for $. smp skang, kitorg dok t'tunggu saat dia bayo balik $ kitorg tu. pastu sedara kitorg tu, each time kitorg balik kampung jek, batang idungnye x pernah nmpk dh. somi aku angin tul, sejak dr peristiwa tu kitorg trus x caye sape2 yg mintak kitorg pinjamkan $.
aku semakin sakit ati dgn member aku yg sorg ni sbb aku tau habit dia yg suke b'cuti-cuti malaysia hampir tiap2 w/end. x slh kalu nk gi vacation tp kena la ikut pendapatan ko sebulan. kalu smp tiap2 ujung minggu gi places of interest in malaysia, jutawan pon bole jadi papa. mane idaknye setiap kali gi b'cuti-cuti m'sia mesti nk spend a few nights kt hotel, pastu mesti nk shopping skit, ole2 utk dibwk pulang maklum le bile smp umah nanti nk b'cite dgn org. org lain mesti tanye, "eh, x beli ape2 ke b'cuti kt ctu?", dah tu cite la ape yg dibeli kt tpt tu. bile dinasihatkan x nk dgr. sakit ati gak bile dia slalu complaint gaji dia x cukup. nk ikutkan gaji dia lg besar dr aku, anak baru sorg. apsal x cukup lak? cukup nye kalu pandai b'jimat. ini idak mkn nk sedap jek, tiap2 ujung minggu nk go for vacation, skit2 nk shopping, blom smp ujung bulan $ x cukup. kalu gitu gayenye income RM20k sebulan pon x cukup. bile x cukup $, mintak tlg kite wat bank loan pakai name kite utk dipinjamkan kpd dia. diwatnye dia lari dr bayo, sape nk bayokan - aku gak le yg tanggung utang dia. dia yg utang, aku lak yg nk kena bayo ape cite? lain kali kena ingat, "$ sukar dicari, menghabiskannye senang skali...org tua2 ade pesan - 'b'jimat cermat, skit2 lame2 jd bukit'
argh!!! smp arini aku maseh sakit ati dgn dia. x leh terima thp kedegilan & ego dia tu. geram!!! kite nasihatkan x nk dgr. mmg le aku pon bkn le bagus sgt in financial management but i've learnt to control my shopping habit since i married my hubby. u can spend ur money, tp b'ingat la kalu jatuh susah nanti sape nk tlg? dlm zaman skang ni, sedara mara pon bole b'sengketa sbb $, inikan pulak member2 jek. ko sape dgn aku? kalu aku susah nanti, ko nk tlg ke? blom tentu....

4 comments:

Wardina said...

Sesungguhnya tiada tempat yg lebih damai selain didlm pelukan tercinta, tiada baju yg lebih cantik selain sopan santun berbudi bahasa,tiada solek yg lebih baik selain senyuman... << hopefully i can treat my hubby this way

Fazira Albaijure said...

umm.. tu la.. aku pun x mo dh pnjmkan $ kat kwn², lmbt benor nk byr balek, huhu..

Digitalite said...

mmm...bab2 duit nih memang jangan dibuat main. sedara mara buleh bergaduh. kalo setakat kengkawan, bertetak pun no problem. tapi ni lah masalahnya, kalo memang ada yang jenis susah, kita nak tolong pun serba-salah sebab keberatan (takut terkena)ngan oang2 yang macam nih...

Wardina said...

truth_seeker said, "tapi ni lah masalahnya, kalo memang ada yang jenis susah, kita nak tolong pun serba-salah sebab keberatan (takut terkena)ngan oang2 yang macam nih..." << aku & somi smp mintak p'dpt org bank ng la just to get 2nd opinion. org bank negara tu pon ckp, baek jgn bg pinjam sbb obviously this person is a bad payer & bad financial planner.